lördag 20 september 2014

...storleken spelar ingen roll...

"Det finns inga stora handlingar. Det finns bara små handlingar med mycket kärlek" har Moder Teresa sagt. Jag läste denna citat, jag läste det igen och var tvungen att lägga undan boken ett tag. Det slog mig att jag, förmodligen som många andra, planerade och genomförde stora handlingar (in english BIG GESTURE) eftersom jag levde i tron att dessa räknades mer. Plötsligt, denna citat, dessa 13 ord förändrade hela mitt tänkande. Det var en s.k. paradigmskifte för mig.

I våra relationer med våra barn, med våra käraste, med våra föräldrar och på jobbet försöker vi utmärka oss med stora handlingar, det var iaf vad jag gjorde. Visst gjorde man även små handlingar MEN jag levde i tron att dem gjorde ingen skillnad. För att vara extra tydlig levde jag i tron att små hanligarna gav INGEN poäng och stora handlingarna gav MASSOR av poäng. Självklart förenklar jag det hela för att göra det hela lite mer begriplig.

I våra relationer har vi alltid specifika områden med utmaningar och vi försöker adressera desssa specifika områden i vår strävan att finna lösningar. Målet att hitta samförstånd. Vi förklarar, diskuterar och sedan kommer vi fram till en gemensam förståelse. Det är så även i arbetslivet i våra uppdrag. Vi diskuterar priset, innehållet, tidplanen, resurserna/budgeten och visst helheten är viktigt och vi förmår inte riktigt att lyfta oss till en nivå då vi diskuterar helheten. För att göra det ännu krångligare finns även andra saker som aldrig nämns och självklart ingår dessa i våra uppdrag. Ingen nämner dessa och på något sätt känner man vid leveransen, visst höll vi prisnivån, innehållet var bra, tidplanen var också bra och resurserna/budgeten var i linje med prognosen MEN det är inte riktigt bra ändå.

Nu förstår jag varför det är så. Längst vägen, hela mitt liv hade jag missat massor av "poäng" eftersom jag levde i tron att små handlingarna räknades inte. Det viktiga inte VAD jag gjorde utan, det viktiga var mina intentioner. Det skulle alltså räcka lång med små handlingar MED MYCKET KÄRLEK och OMTANKE. Det kan till och med vara så att dessa små handlingar är egentligen betyder MER än stora handlingar alltså ger bättre utdelning. För första inser jag att  storleken spelar ingen roll...
  • stora handlingar = existerar inte
  • små handlingar MED mycket kärlek = resultat, poäng, utdelning! :-)

Jag vet inte, om du har orkat att läsa så här långt. Jag förstås raljerar en hel del och är efter mina 48 levnadsår är väl medveten om att de små handlingarna betyder mycket, med ett villkor, små handlingarna måste innehålla MASSOR av KÄRLEK. Det tog ett bra tag för mig komma fram till det. Jag vill gå nu ännu ett steg och hävdar att varje dag börjar vi från NOLL. Vi ska vara medvetna om vikten att göra varje handling så kärleksfull så möjligt. Det kan handla om koka té/kaffe, frukost, städning, tvätt eller hur vi tittar på TV tillsammans hemma i soffan. På jobbet kan det handla om hur vi bemöter varandra, våra hälsningsfraser, hur/var/när/med vilka vi fikar, snackar eller inte fikar, snackar.

Det är vi själva som skapar det tillstånd vi lever i, inte någon annan. Det är vi som bestämmer hur vi bemöter våra barn, våra käraste, våra föräldrar, våra kollegor på jobbet och våra kunder. Låt Moder Teresa visa vägen till dig. Läs igen hennes citat, denna gång på engelska för att undvika en potentiell missförstånd; "There are no great acts. There are only small acts done with great love".

Med detta nyvunna kunskap kunde jag läsa vidare min bok. När jag skrev min journal blev det ett långt inlägg. Jag lade till ett antal påminnelser till mig själv i almanackan för att läsa just dagens inlägg några gånger under dem kommande veckorna. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar