onsdag 17 september 2014

Fantastisk land vi lever i...

Imorse låg dimman intensivt i Enhörna. Det var också kallt när jag hämtade tidningen. Lugnet och stillheten var påtaglig, solen försökte bryta genom, som sagt försökte...

Vilken fantastiskt land vi lever i, några av oss födda, andra har hittat hit på olika sätt. Oavsett hur uppskattar vi alla dessa stunder, där naturen visat sig från sitt bästa sida.

I stunder som dessa, spelar det mindre roll hur det gick på valet, vilka som skall regera i kommunen, i landstinget eller i landet. I stunder som dessa ska jag försöka öva mina nyvunna kunskaper tänkte jag. Jag satt på musiken, av Mevlana, i nedre våningen, det var tidigt på morgonen så drog ner ljudet så det knappt hördes, ville inte väcka någon annan. En våra katter kom att satt sig bredvid. Jag tog fram boken som jag fick i present av min bästa vän och läste ett par kapitlar. Jag började skriva min journal. Jag försökte att skriva på ett sätt som skulle möjliggöra att jag skulle minnas just denna stunden när jag läste just dagens inlägg i min journal om några månader. Jag skrev ner hur det kändes i kroppen när jag gick ut, hur dimman omfamnade mig nästan, om dofterna och gräset, om ljuden från och fåglarna, om den bedårande naturen och de få men fallande löven.

Jag fick nya insikter igår, japp, flera stycken. Jag skrev ner så att jag skulle begripa det när jag läste det igen. Jag funderade på hur jag resonerade. Om det berodde på min bakgrund, kön, nationalitet, uppväxt, yrke eller mitt sociala nätverk.

Jag också reflekterade över IFL återträffen vi hade med klasskamraterna. Det var mycket att ta in. Vad mycket eller lite som har hänt sedan sist, beroende på vilket mått vi använde. Vad mycket eller lite vi kunde påverka det som händer oss själva, våra nära och kära, i våra arbetsplatser, i våra samhällen och i den fantastiska land vi lever i.

Perception, dvs hur vi uppfattar det som händer runt om kring oss öpnnar möjligheter. I allt som händer kan vi antingen bli förvånade, bestörtade, besvikna och till slut ger upp ELLER så väljer vi alla analysera, förstå och tar sats för att bidra till en bättre värld med varje små handling. Läs citaten nedan och fundera lite på vad det kan betyda för dig...

“The world is full of magic things, patiently waiting for our senses to grow sharper.”
― W.B. Yeats 


När nu solen sakta bryter fram och dimman lättar kommer jag ägna mig att "vässa" mina sinnen för att se det magiska som händer där ute.

Visst, det finns utmaningar, områden där mycket behöver ses över. Vi alla kan agera för att göra det hela lite bättre, oavsett hur det gick på valet, hur du röstade, hur dem som i min valdistrikt röstade och i kommunen, landstinget och landet röstades. Jag ska börja med att säga hej till någon som jag inte känner idag. Jag ska hjälpa en främling idag. Jag ska ringa en vän som jag inte ringde på länge idag. Jag ska äta lunch med en god vän idag. Jag ska träffa ett antal ungdomar som går i universitet och ville göra goda insatser. Vilken fantastisk dag det kommer att bli.

Jag kanske gör andra saker också. Vem vet, jag kanske ringer dig också fast vi pratades vid, till och med träffades igår. Ännu hellre, du kanske du vill slå mig en pling. Du kanske vill hälsa på din mamma idag, din syster, din före detta kollega eller chef. Vi lever i ett fantastiskt land och det ska vi säga högt till varandra tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar