torsdag 4 september 2014

Första veckan som social entreprenör...

Det är fredag och indiansommaren gör livet lite enklare. Första veckan som social entreprenör skall läggas till handlingarna och det har börjat bra, även med mina egna hårda krav mätt.

Måndagen den 1:e september hade vi gäster från Luleå regionen i min hemkommun, Södertälje. Under mötet delade Södertälje Kommun och Arbetsförmedlingen sina erfarenheter av K2 projektet som avslutades innan sommaren.

Det finns utmaningar med att informera och övertyga alla intressenter om att mångfald kan bli en välbehövlig injektion och konkurrensmedel. Det kräver av oss alla att ta reda på fakta och föra en saklig diskussion.

Många ungdomar och nyanlända vill inget hellre än att få vara produktiv och bli integrerad i samhället.

Tisdag morgon började jag med att gå till Luleå regionens frukost. Jag hann med knyta några nya kontakter och bokade ett antal möten under dem kommande veckorna.

Onsdag morgon var det dags för ännu en wake-up seminar som arrangerades av IFL. Johannes Hansen pratade om att vara modig och hur man kunde tränas sig bli modig. Det var en mycket energi givande och inspirerande föreläsning. Jag fick med mig några tips och ett par nya kontakter.

Torsdag, alltså igår hade jag ett möte med IFL och blev glad att ännu en föreläsning bokades för Företagsledning som startar mars 2015. Det ser jag framemot. Det som var mycket glädjande var att jag fick del av feedback för min första föreläsning, i stället för recensera det, klipper jag bara in  kommentarerna;
  • Grymt imponerad av hans resa! bra föredrag/ jordnära!
  • Han gav energi.
  • Härligt att se en person om inte är rädd! Här ser jag skillnader mellan honom och mig själv. Ergin gav mig perspektiv på vad som är viktigt i livet!
  • Vilken fantastisk inspiratör! Det var jätteskönt att kunna bryta av det ganska introverta sökandet i sig själv med en person som strålar av självförtroende och en vilja av att allt går.
  • Ergins resa är häftig och ger hopp för framtiden. Hur svårt kan det va? En skön kick i rätt läge. Kan skapa viss distans att resan är så pass “lång” för egen del. Kan ibland vara svårt att identifiera sig med en liknande resa.
  • imponerande modig person som vågar!
  • Vilken inspiratör……
  • Kul inspel och viktigt att se att vi människor har olika utmaningar och drivkrafter.
  • Härlig inställning!
  • Härlig insperatör. “Hur svårt kan det vara”
  • Otroligt intressant, snacka om att gå utanför komfortzonen, inget är omöjligt “det är bara att bestämma sig”
  • Tänk vad vi kan åstadkomma alla människor – wow – inspirerande och fantastisk resa
Idag, på fredag har jag ett antal möten, med bl a Svenska Spel och Bilprovningen. Dagen kommer att avslutas med en fika med Pelle Törnberg. Det ser jag framemot. :-)

Jag hann även med träffa några goda vänner och sådana möten ger massor av energi. Tack!

Jag hoppas och tror att dem kommande veckorna blir det ännu mer innehåll, fler möten med intressanta och inspirerande människor. Om du är nyfiken, slå en pling eller skicka några rader till mig. Det är i mänskliga möten drömmar förvandlas till handlingar som förändrar välden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar